una Domenica con IL CHARDONNAY, QUADRIFOGLIO…

Eric Asimov, esperto di vino del NYTimes, è l’eroe del giorno!

Eric suggested that perhaps the current generations of American wine lovers (and writers) grew up in households where wine was not part of the family culture. Which meant that they learned what they know about wine as adults — through magazines, books, and other sources of formal criticism and education. And what do we find in such sources? Tasting notes. Millions of them. To the point that some critics and writers seem to do only one thing: generate more tasting notes. Which has led to a wine loving public that unduly focuses on two things: numeric scores and increasingly specific strings of adjectives that aim to describe every last hint of flavor and aroma in the glass. Describing wine with with such adjectives, Eric suggested, is the equivalent of describing a concert using decibels and frequencies

Forse il vino non rientrava nella cultura familiare della generazione attuale di scrittori e giornalisti specializzati. Che hanno imparato le cose che sanno del vino da adulti — attraverso riviste, libri, e altre fonti tradizionali di apprendimento. E cosa c’è in quelle fonti? Schede di degustazione. A milioni. Al punto che molti critici e giornalisti sembrano fare solo una cosa: generare altre schede di degustazione. Con la conseguenza che l’attenzione degli appassionati di vino si focalizza esageratamente su due cose: i punteggi, e una crescente serie di specifici aggettivi che pretendono di descrivere ogni minimo accenno di sapore e aroma nel bicchiere. Descrivere il vino con questi aggettivi equivale a descrivere un concerto usando decibel e frequenze.

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